سازنده گی و همبسته گی اساسی ترین شعار و خواست زمان
ع. لمر                                                                    ع. لمر

همایش برزگ نیرو ی ملی- دموگرات وترقی خواه یکبار دیگر موضع نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان در رابطه به حل پرابلم های مو جود جامعه و موضع خدشه ناپذ یر نهضت در باره همسویی و همگرایی, وطندو ستان عدالت خوا ه, تجددگرا, ملی و مترقی را تائید نمود.                                           

همایش سیاست نهضت را در بار ه بازسازی کیفی جامعه که عبارت از: دفاع از حقوق و منافع زحمتکشان, حاکمیت ملی و اقتدارملی, نهادینه ساخستن دموکراسی, ایجاد نظام متکی بر اراده آزاد مردم, مبا رزه عیله مداخله مسلحانه. جنگ, تروریزم, بنیاد گرایئ می باشد و بصورت شفاف و همه جانبه بیان شد, مورد تایًید قرارداد.                                                           

(سازنده گی و همبستگی اساسی ترین شعار و خواست...)  همایش بود, که نتها طنین پر جاذ به در داخل همایش داشت, بلکه با انعکاس وسیع و استقبال کسترده از طرف همه ئ نیروهای تحول طلب, ملی و مترقی در داخل و خارج کشور مواجه گردید.   

    سازنده گی, یعنی بررسی چالش ها, نقد و تحلیل واقعبینانه از اوضاع پیچیده سیاسی, معرفی وسایل و کاربرد های موثر بیرون رفت از بحران, شناخت و عواملی داخلی و خارجی بحران, تاکید بر انجام وظایف و رسالت نیروها, و شخصیت های مستقل ملی, ترقیخواه در مرحله ی کنونی, طرح میکانیزیم حضور متحدانه و موثر طیف وسیع از نیروهای ملی, دموکرات در جبهه وسیع میهنی.                                                                   

سازنده گی یعنی شنا خت خصلت مرحله کنونی یابه عباره دیگر سازند ه گی تحلیل عینی مشخص از وضع سیاسی, اقتصادی, اجتماعی و نظامی کشور, آرایش و صفآرائ نیروهای متخاصم جامعه, سطح آگاهی و حضور موثر مردم در حل پرابلم عمومی جاری, تناسب اثر گزاری نیرو ها بر روند سیاسی, اجتماعی جامعه, شنا خت عناصر و مور ه های اساسی نظام حاکم میتوان تعریف نمود. و نکته جدی قابل توجه در مسله شناخت خصلت مرحله کنونی حضور نیروهای نظامی بیگانه را منحیث فکتور عمده و اثرگزار در تمام عرصه ها نباید نادیده گرفت, بلکه به این مسله باید بر خورد هوشیارانه و با احتیاط نمود.                     

سیاست سازنده به عقیده نگارنده از سوئیکه با محتوای انسانی و بشر دوستانه که خطوط کلی و اساسی آنرا در شرایط فعلی ایجاد اداره و مدیریت سالم و خدمت گزار مردم, وحدت و یکپارچکی ملی, حاکمیت ملی, برابری و برادری, تامین اراده آزاد مردم بر سرنوشت شان, تامین و تعمیق دموکراسی, رفاه و سعادت مردم تشکیل میدهد. از سوی دیگر با تعقیب سیاست ضد جنگ, مداخله مسلحانه, تروریزیم, کشت و قاچاق مواد مخدر, بنیادگرایئ, برتری جوی قومی, نژادی, و مذهبی, پیوند جدا ناپذیر دارد.      

سیاست سازنده همچنان عبارت است از: تسر یع روند تکامل جامعه بطرف تعالی و ترقی و تکامل جامعه به از جز تعمیق هر چه بیشتر مبارزه ممکن نیست, و تعمیق مبارزه زمانی صورت میگیرد که نیرو های تحول طلب, ملی و مترقی باید از خواست زحمتکشان نماینده گی نموده و عمیق ترین پیوند ها را با مردم ایجاد نمایند. بدون دفاع از خواست و منافع زحمتکشان و پیوند وسیع و عمیق با توده های مردم نمیتوان بدست آورد های ژرف بسود مردم نایل آمد.                                                     

سیاست سازنده به معنی نفی همه چیز نیست بلکه سیاست سازنده نقد علمی از حوادث و رخداد های مثبت و منفی که واقع شده و یا انجام یا فته, میباشد یا به عباره دیگر, آنچه که تا کنون در سطوح مختلف انجام شده و جهات مثبت دارد مورد تائید قرار داد, و سعی نمود آنرا اگسترده و عمیق ساخت و آنچه تاکنون انجام نپذیرفته پیشنهادات علمی و عملی را مطرح نمود و به منظور بسر رسانیدن آن جداً مبارزه کرد.                                          

ما باین باور هستیم که استنتاج علمی نیروی عظیمی بسیج گننده دارد. بشرط آنکه از استنتاج علمی در پراتیک دقیق, بموقع و به نفع اهداف مطروحه استفاده کرد و ثانیاً با استفاده از استنتاج علمی زمینه ها و امکا نات بسیج نیرو هایی همسو و همکرا را مشتر کا مساعد ساخت.                                                          

گزار از یک مرحله زمانی ممکن است که قوانین تکامل اجتماعی را شناخت و زمینه های کار برد آنرا دریافت, هم چنان بخاطر کار برد دقیق آن باید به اسلوب علمی مجهز شد و به خصلت و اشکال مختلف تضاد ها و پیش آمد های پر از فراز و نشیب ناشی ازآن سمت اساسی تغییر و تکامل جامعه را فهمید, و وسایل و محمل های مشروع و ثمربجش را به کمک طلبید و به منظور تغییر و تحول از آنها استفاده کرد. سیاست سازنده باید به تغییر کیفی وضع موجود بپردازد نه به تمدید آن.                          

موجزً اینکه, نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان باور است که گفتمان دوستانه و دموکراتیک بدون پیش شرط خواست زمان و خواست همه دلباخته گان راه سعادت و ترقی مردم افغانستان میباشد.                                                       

تدویر همایش های چون همایش کابل زمینه های عینی تفاهم و همسویی را چه بیشتر مساعد خواهد ساخت, و زوایای کمرنگ مبارزه را پررنگتر خواهد نمود.                                      

بادر نظرداشت مطالب بالا ایجاد جبهه میهنی و طرح پروگرام واقعبینانه یعنی برداشت علمی از خصلت مرحله کنونی بدون برخورد قشری و ذهینگرانه به مسایل و خیزش های افراطی و عقب نیشنی تسلیم طلبانه در دستور روز قرار دارد.                

تعقیب سیاست سازنده و همبسته گی صادقانه ضامن پیروزی ماست.

 

 

 


December 2nd, 2007


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات